Föreningen Gamla Östersunds högtidsmöte 2019

Varje år firar Föreningen Gamla Östersund stadens födelsedag den 23 oktober med en fest i Rådhuset. I år fyller staden 233 år. Det var drygt 90 medlemmar som samlades till ett inledande mingel i Rådhusets övre hall som bl.a. pryds av en byst av stadens grundare Gustav III, en gåva från föreningen till Östersunds stad. Sedan blev det intåg i Rådhussalen där vackert dukade bord väntade på gästerna som serverades en trerätters middag.

Ordföranden Peter Berg hälsade välkommen och berättade om aktuella verksamheter inom föreningen. Bl.a. börjar föreningens 100-årsjubileum 2023 finnas med i planeringen. Sammankallande för föreningens årsskriftsredaktion Tage Levin presenterade årets skrift som är den 82:a i ordningen. Den alltid populära årsskriften omfattar i år 230 sidor och innehåller 30 artiklar som behandlar både nutid och historisk tid.

Liksom föregående år presenterades också årsskriften vid ett offentligt boksläpp denna gång på Östersunds bibliotek den 26 oktober där några av artikelförfattarna också medverkade.

Regisören Martin T. Johansson och fotografen Göran Strand berättade om sitt pågående arbete att skriva en bok om jakttorn i Jämtland. De illustrerade sitt hittills genomförda arbete med foton tagna av Göran Strand. Det de letar efter är jakttorn som är förknippade med någon historia och som kanske resulterat i att tornet fått ett speciellt namn. På det sättet blir boken också en berättelse om älgjakten i länet. Eftersom de är mitt uppe i sitt arbete var de intresserade av om några bland mötesdeltagarna hade tips om material till boken som beräknas komma ut nästa år.

Kvällen avslutades som vanligt med att den nya årsskriften delades ut till de närvarande före hemgången.