Bilder

I syfte att dokumentera vad bilderna skildrar finns ett antal fotogrupper som identifierar föreningens foton. Fotogrupperna arbetar med systematisering, katalogisering och scanning av bilder för att göra dem digitalt tillgängliga.

En viktig tillgång för föreningen, och vår stads historia, är vårt stora bildarkiv. Bilder som berättar om personer, byggnader och livet i Östersund genom åren. De flesta fotografierna är donerade av bland annat verksamma fotografer i Östersund. Fotografierna förvaras dels i vårt eget arkiv och dels i Bildbanken på Jamtli där också flera tusen negativ, glasplåtar, är deponerade.

Fotogrupperna har också, kring olika teman, producerat ett antal utställningar som rönt stort intresse.Den senaste över Östersund som militärstad visas på Jamtli den 31 oktober till 22 november. Denna första del handlar om tiden på Frösö Läger.
Har du intresse och vill delta i en fotogrupp, hör av dig till föreningen.

Bildarkiv

Under kategorierna nedan finner du ett urval av de bilder som förvaras i föreningens arkiv. Bilderna kommer att kompletteras och bytas efter hand.

För att se bildtexten, placera pekaren på bilden. För att byta bild, placera pekaren på bilden och klicka på den ruta som kommer upp på vänster eller höger sida. Bildbyte kan också göras med piltangenterna.

Längst ner i tabellen finns det också en länk till östersundsbilderna i Jamtlis bildarkiv.

Vill ni söka och se på fler bilder ur föreningens samlingar gå in på internet, adress; fgo.kulturhotell.se

Prästgatan

Storgatan

Odenslund, En bit av söder

Vill du se fler bilder från Östersund?

Klicka här

Jamtli bildarkiv