Bilder

En viktig tillgång för föreningen, och för vår stads historia, är vårt stora bildarkiv. Bilder som berättar om personer, byggnader och livet i Östersund genom åren. De flesta fotografierna är donerade,  bland annat av verksamma fotografer i Östersund. Fotografierna förvaras dels i vårt eget arkiv och dels i Bildbanken på Jamtli där också flera tusen negativ, glasplåtar, är deponerade.

Fotogrupperna har producerat ett antal utställningar,  kring olika teman, som rönt stort intresse. Bl a en serie om Östersund som militärstad.

I syfte att dokumentera vad bilderna skildrar finns ett antal fotogrupper som identifierar föreningens foton. Fotogrupperna arbetar med systematisering, katalogisering och scanning av bilder för att göra dem digitalt tillgängliga.

Har du intresse och vill delta i en fotogrupp, hör av dig till föreningen!

Bildarkiv

Under kategorierna till höger finner du ett urval av de bilder som förvaras i föreningens arkiv. Bilderna kommer att kompletteras och bytas efter hand.

För att se bildtexten, placera pekaren på bilden. För att byta bild, placera pekaren på bilden och klicka på den ruta som kommer upp på vänster eller höger sida. Bildbyte kan också göras med piltangenterna.

Militärstaden – Östersund – del 1 – Frösö läger

Militärstaden 2 – Fältjägarregementet (I5) (Kommer snart)
Militärstaden 3 – Artilleriregementet (A4) (Kommer snart)
Militärstaden 4 – Flygflottiljen (F4) (Kommer snart)