Föreningens konst

Carlslundstapeten

Ett mycket omtyckt konstverk som pryder en hel vägg i Lignellsrummet i Stadsmuseet.

Föreningen har en omfattande konstsamling på mer än 300 målningar och teckningar.

Vår konst är både konstnärligt och historiskt intressant och ingår, till delar, i vår utställning på Stadsmuseet.

Den kände Östersundsfotografen Bengt Weilert har med sin kamera dokumenterat föreningens omfattande konstskatt och finns nu tillgänglig här på föreningens hemsida.

Wilhelm Peterson-Berger

Onsdagen 4 november kl. 13.00 kom ett 40-tal personer till Stadsmuseet och Ahlbergshallen för att lyssna till  och se en skildring av Wilhelm Peterson-Berger. Göran Modén med hjälp av organisten Mirella Sarp gav en intressant och initierad skildring av vår kompositör som vilar vid västra väggen av Frösö Kyrka. Auditoriet fick se bilder ur P B:s eget fotoalbum med bilder från de miljöer och av personer  han upplevt och umgåtts med företrädesvis i Jämtland. I stort sett varje sommar kombinerade han vandringar i jämtlandsfjällen med komponering. Vi fick också höra en väl avvägd samling av dessa kompositioner framförda på piano.

Skulptören Olof Ahlberg

Klicka här för att få veta mer om skulptören Olof Ahlberg och hans konstverk i Jämtland och andra orter i Sverige.