Stadsmuseet

Historik

Östersund är stadsnamnet för den stad som, med stöd av Gustaf III:s fundationsbrev från den 23 oktober 1786, anlades öster om östra sundet mellan Frösön och fastlandet. Faktum är att Östersund är den enda svenska stad som grundades av kung Gustav III. Staden har ett unikt grundläggningsbrev och en föredömlig stadsplan med antika anor.

Frösön var från hednatid Jämtlands centralpunkt. På Frösön fanns, när staden Östersund grundades, Jämtlands regemente, trivialskola, postkontor, apotek, gästgiveri och fängelse. Nu gällde det att lokalisera dessa verksamheter till den nya staden.

Några institutioner flyttade redan på 1790-talet, skolan först 1846. Jämtlands Fältjägarregemente flyttade in till staden 1911 och Jämtlands bibliotek, med 12 000 böcker och grundat genom en donation av Rödösonen professor C Zetterström, får vänta till 1912. Lokaler för böckerna fanns i våra lokaler, Östersunds första biblioteksbyggnad.

Museet

Den 18 juni 1959 kunde stadsmuseet i gamla biblioteksbyggnaden, snett emot Rådhuset, (byggnaden på fotot längst upp till vänster) invigas och den 23 oktober 1999 nyinvigdes museet efter ombyggnad och då öppnades nuvarande utställning ”Vår lilla stad”.

I tre rum på bottenplanet visas historien om Östersund mellan åren 1786 och 1930.  Att se utställningen är som att stadsvandra, fast inomhus. Besökaren får bekanta sig med miljöer, människor och föremål.

Vi är särskilt stolta över den så kallade Carlslundstapeten från 1860-talet. Den är mycket stor och målad i olja av J P Moberg och visar ett panorama över Östersund från Frösön.

Hitta hit

Visa karta >>

Öppethållande

Under sommaren 2018 är museet öppet måndag till fredag den 18 juni till 17 augusti vardagar mellan klockan 10 och 16. Under denna tid är museet bemannat av sommarpraktikanter.

Från den 18 augusti är museet öppet lördagar mellan klockan 12 och 15 och bemannas då av någon ur föreningens styrelse eller medlem.

Lördagar och söndagar samt Midsommarafton är museet stängt.

Fri entré!